TAMADUN ISLAM DI MALAYSIA
Teori-teori kedatangan islam datang melalui India, China,
ataupun terus dari Arab atau Parsi.
1 . Teori dari
India
Sarjana-sarjana tidak sependapat tentang dari kawasan
manakah India tersebut sebagai tempat asalnya Islam di rantau ini. Kebanyakan
hujah-hujah untuk menegakkan teori ini hanya mengemukakan abad ke-13M sebagai
tarikh bermulanya Isam Nusantara,
walhalnya proses islamisasi sudah pun berjalan sejak abad pertama Hijrah lagi.
2 . Teori dari
China
Penemuan Batu Bersurat di Terengganu yang bertarikh 1386
(sebenarnya bertarikh 1303M) disamakan dengan batu nisan Champa Selatan.
Menurut Dr. Abdul Jalil Hj. Hassan, dalam cacatan sejarah Chau-Ju-Kua (1225M)
terdapat negeri islam yang disebut sebagai ‘Fo-lo-an’. Bagi Paul Wheatley,
besar kemungkinan Fo-lo-an ini ialah Kuala Brang di Terengganu yang menjalankan
perniadaan dendan orang Arab di samping Srivijaya. Dengan terjumpanya Batu
Bersurat (1303M) di Kuala Brang
tersebut, nyatalah betapa pentingnya peranan Terengganu sebagai kawasan
pengaruh Islam ketika itu.
3 . Teori dari
Arab/Parsi
Mubaligh-mubaligh lama Islam di daerah ini pun terdiri dari
orang-orang Arab atau Arab/Parsi, seperti yang ternyata pada gaya nama dan
gelaran mereka masing-masing. Kandungan faham keagamaan yang dibawa oloh mereka
adalah bersifat Timur Tengah, bukan India. Misalnya kedudukan dan cara
penghuraian akidah-akidah pelbagai mazhab ilmu tasawuf, peribentuk tulisan jawi
dan corak beberapa huruf-hurufnya, nama gelaran bagi hari-hari mingguan, cara
melafazkan al-Quran dan lain-lain menyatakan ciri-ciri tegas bangsa Arab, bukan
India, sebagai pembawa dan penyebar asli agama Islam di rantau ini.
Sumbangan Tamadun Islam
KEAGUNGAN sesebuah empayar atau bangsa banyak bergantung
pada pencapaiannya dalam Hasil kegiatan ilmiah ini melahirkan ramai tokoh
ulama, ahli bahasa, sastera dan tokoh dalam bidang ilmu yang lain, termasuk
bidang astronomi, astrologi, matematik, perubatan seni muzik dan falsafah.
Kesan dan pengaruh kegiatan ilmiah ini terhadap dunia luar amat besar.
Berbicara
mengenai Baghdad yang diasaskan oleh al-Mansur pada 762 Masihi atau nama
asalnya Madinah al-Salam, tentunya tidak lupa untuk pelbagai bidang. Pencapaian
ini, akhirnya menjadi sumbangan tamadun manusia kepada peradaban dunia yang
kekal mempengaruhi perjalanan masyarakat dunia sejak dulu hingga kini.
Lihat bagaimana besarnya sumbangan tamadun dunia seperti
Mesir, Mesopotamia (Babylon), Yunani, Rom, Parsi, China, India, Jepun, Eropah
dan paling penting, tamadun Islam dengan keunggulannya berbanding tamadun lain
yang pernah dibina dan dicatat dalam sejarah dunia.
Bagi Malaysia,
dalam usaha menyusun perancangan untuk melayakkan kita mencapai taraf
masyarakat hadhari, 10 prinsip digariskan sebagai panduan mencapai matlamat
itu. Antara prinsip paling asas adalah keimanan dan ketakwaan kepada Ilahi;
kemerdekaan jiwa daripada sebarang bentuk belenggu; penguasaan ilmu pengetahuan;
keseimbangan pembangunan ekonomi, keutuhan akhlak serta budaya dan keampuhan
sistem pertahanan.
Prinsip ini
juga yang mendasari tamadun Islam dan menjadikan ia berbeza dengan tamadun lain
di dunia.
Tamadun Islam
yang berasaskan prinsip suci, contohnya yang diwakili oleh Kerajaan Bani
Ummayyah (Damsyik: 41-133 Hijrah/ 661 -750 Masihi. dan Andalus: 139-423
Hijrah./756-1031 Masihi) dan Bani Abbasiyyah (Baghdad: 132-656 Hijrah/750-1258
Masihi) memperlihatkan keunggulan yang tidak terbanding.
KESAN TERHADAP KEMAJUAN
1 1) Kemajuan dalam bidang ekonomi.
pembangunan ekonomi merupakan titik keperihatian ramai bijak
pandai kerana pembangunan berkait rapat dengan soal pembaikan taraf
hidup,factor-faktor ekonomi tidak dapat dipisahkan kerana ia mempengaruhi
pembangunan social secara langsung.
Pembangunan ekonomi
banyak membantu menyelesaikan masalah-masalah yang berkait dengannya seperti
kemiskinan, keperluan asasi manusia seperti makanan mencukupi dan memenuhi zat
yang diminum, keupayaan mendapat tempat pekerjaan demi menyara keluarga, dan
lain-lain petunjuk social yang bersangkutan dengan suasana kehidupan yang
sempurna telah dinikmati oleh glongan rakyat.
2 2) Kemajuan dalam bidang politik.
Islam pada dasarnya memainkan peranan besar dalam politik
Malaysia. Penglibatan Islam dalam politik di Malaysia dapat dibahagikan kepada
beberapa jangka masa. Era yang pertama pada zaman pasca kemerdekaan.
Penglibatan Islam agak menonjol hanya kepada negeri-negeri yang mejoriti Melayu
seperti Kelantan, Terengganu dan kedah. Ini kerana, pemikiran politik barat
seperti ideology sosialisme dan liberalisme agak kuat mendominasi pentas
politik arus perdana. Pada ketika era ini, politik islam hanya berjaya mendapat
tempat dikalangan para penduduk luar bandar.
Namun, kebangkitan
islam yang benar-benar memberikan impak kepada pentas politik Malaysia hanya
terjadi pasca revolusi Islam Iran pada awal tahun 20-an, dimana timbul pelbagai
gerakan islam bukan sahaja parti politik, tetapi juga gerakan-gerakan dakwah
seperti Al-Arqam dan Abim yang turut mendominasi pergerakan sosiopolitik
Malaysia. Kesedaran islam pada era ini adalah begitu hebat dimana setiap
gerakan islam mengambil inspirasi dari kejayaan revolusi Islam Iran.
3 3) Kemajuan dalam bidang pentadbiran.
Dasar Penerapan Nilai-nilai islam dalam Pentadbiran adalah
sebahagian daripada pelbagai usaha Kerajaan Malaysia untuk memasukkan
unsur-unsur Islam dalam pentadbiran dan kehidupan rakyat Malaysia.
Bagi masyarakat
Malaysia yang terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan agama dan menjalani
cara hidup yang berbeza-beza, pengalaman nilai-nilai yang dapat dan diterima
oleh semua rakyat adalah menjadi asa penting dalam usaha ke arah membentuk
identity dan perpaduan. Tanpa nilai yang universal ini rakyat akan terdorong
untuk menerima dan menyanjung nilai-nilai lain yang sangat asing bagi
masyarakat Malaysia.ini akan menyebabkan kesetian rakyat Malaysia serta
identitinya sebagai satu warganegara akan menjadi kabur dan maruah bangsa tidak
dijunjung tinggi dan mungkin mereka akan memperkecil-kecilkan Negara dan bangsa
sendiri.
4 4) Kemajuan dalam pendidikan.
Pendididkan agama islam di Malaysia bermula sejak sekian
lama dahulu. Menggunakan bahasa arab sabagai bahasa pengantar diajar oleh
mubaligh-mubaligh Arab yang berdagang di Tanah Melayu masa itu. Pendidikan pada
masa itu (tidak dijalankan secara formal dan sistematik dengan system silibus
yang seragam). Silibus adalah berdasarkan Al-Quran,Sunnah dan hadith. Contoh
system pendidikan agama di Malaysia ialah di rumah guru, system pondok, system
madrasah dan dasar pelajaran kebangsaan. Seterusnya kategori sekolah di
bahagiakan kepada dua peringkat iaitu peringkat sekolah dan peringkat tinggi.
SUMBER DISINI
 |
CONTOH TAMADUN ISLAM DI TERENGGANU |
ULASAN:
Secara
kesimpulannya, Setiap tamadun yang pernah wujud mempunyai keistimewaan dan
ciri-ciri tersendiri dalam memastikan kelangsungan dan perkembangannya.
Kesinambungan dari kelangsungan sesebuah tamadun itu sebenarnya hasil sikap
terbuka dalam menerima sebarang perubahan dan pengaruh tamadun lain.
Sesungguhnya wujud saling hubungan atau interaksi antara tamadun sama ada di
peringkat perkongsian nilai, pemikiran, institusi dan keinsanan yang berlaku
sepanjang sejarah. Perkara yang paling penting sekali, setiap
tamadun sebenarnya memainkan peranan penting dalam memberi sumbangan kepada
dunia serta membawa dunia ke taraf yang lebih tinggi lagi. Setiap tamadun
mempunyai ciri-ciri dan dan sejarah yang tersendiri yang perlu diketahui oleh
kita semua bagi memberi kefahaman yang mendalam tentang ketamadunan. Akhir
sekali, kemunculan dan kejatuhan sesuatu tamadun itu mempunyai sebab yang
tersendiri dan menjadi tugas kita sebagai generasi sekarang untuk mengambil
pengajaran dari pengalaman dahulu bagi menjaga ketamadunan negara dan agama
kita.